To już druga edycja naszego badania, w którym zbadaliśmy preferencje płatnicze polskich konsumentów (pierwsze odbyło się w 2022 roku). Sprawdziliśmy w nim jak często Polacy płacą kartą, telefonem bądź zegarkiem, w jakich miejscach oraz dlaczego niektórzy z nich nadal korzystają wyłącznie z gotówki. Dodatkowo zbadaliśmy stosunek respondentów do usług dodatkowych na terminalach płatniczych oraz podejście do innowacyjnych rozwiązań np. płatność dłonią czy tęczówka oka.
Raport składa się z 3 części tematycznych:
preferencje płatnicze Polaków,
usługi dodatkowe na terminalach płatniczych,
płatności przyszłości.
Najciekawsze wnioski:
75% Polaków regularnie wybiera płatności bezgotówkowe
Najczęściej respondenci płacą bezgotówkowo w supermarketach (74%). Kolejne miejsca to: apteki (58%), stacje paliw (57%), drogerie i sklepy kosmetyczne (47%).
Polacy korzystają z dodatkowych funkcji terminali płatniczych. Najpopularniejsze w ostatnim roku były: płatności kartami lojalnościowymi, podarunkowymi, bonami towarowymi (25%), zwrot kwoty za zakupy na rachunek karty np. w przypadku reklamacji towaru (24%) oraz wypłata gotówki z kasy sklepu tak jak z bankomatu tzw. cashback (22%).
Prawie co drugi Polak jest zainteresowany innowacyjnymi usługami płatniczymi takimi jak m.in. płatność dłonią czy okiem.
Zachęcamy do lektury!