.
.
Terminal POS, czyli urządzenie do akceptacji płatności bezgotówkowych, stał się ważnym wyposażeniem współczesnych punktów handlowych i usługowych. W tym artykule wyjaśniamy, czym dokładnie jest terminal POS, jak działa i w jaki sposób ułatwia przeprowadzanie transakcji.
Spis treści:
Terminal POS (Point of Sale) najczęściej nazywany jest po prostu terminalem płatniczym. To urządzenie, które umożliwia przyjmowanie płatności bezgotówkowych w sklepach, restauracjach, hotelach czy innych miejscach usługowych. Dzięki temu klienci w łatwy sposób mogą realizować płatności bezgotówkowe, przy użyciu klasycznych kart płatniczych, smartfonów lub innych urządzeń z technologią zbliżeniową.
Ale terminal to nie tylko narzędzie do przyjmowania płatności. To zaawansowane rozwiązanie, które usprawnia codzienne funkcjonowanie punktów sprzedaży. Ułatwia przedsiębiorcom kontrolowanie i raportowanie transakcji oraz umożliwia Klientom możliwość wyboru dogodnej formy płatności, co pozytywnie wpływa na ich doświadczenie zakupowe.
Obecnie terminale POS oferują nie tylko funkcje płatnicze, ale również zapewniają dostęp do usług dodatkowych m.in. doładowania telefonów, wypłaty i wpłaty gotowki. Możliwa jest również ich integrują się z kasą lub systemem kasowym. Dzięki temu są jednym z najważniejszych elementów związanych z obsługą klienta.
Terminal POS umożliwia szybkie oraz bezpieczne akceptowanie płatności bezgotówkowych. Sam proces płatności realizowany jest w ciągu kilku sekund i składa się z kilku etapów.
Transakcja zaczyna się od wprowadzenia kwoty przez sprzedawcę bezpośrednio na terminalu lub automatycznym jej przesłaniu przez zintegrowaną kasę lub system kasowy.
W następnym kroku, terminal weryfikuje, czy na koncie klienta znajdują się wystarczające środki do realizacji transakcji. Autoryzacja ta odbywa się w czasie rzeczywistym. W zależności od wysokości kwoty i ustawień bezpieczeństwa klient może zostać poproszony o dodatkową weryfikację np. wpisanie kodu PIN lub potwierdzenie za pomocą danych biometrycznych. Nowoczesne terminale POS korzystają z zaawansowanych protokołów szyfrowania danych, co gwarantuje bezpieczeństwo transakcji.
Po pomyślnej autoryzacji środki zostają zablokowane na koncie klienta, a urządzenie wyświetla komunikat o zatwierdzeniu płatności. Na życzenie klienta drukowane jest potwierdzenie transakcji.
Zakończenie transakcji następuje, gdy kwota zostanie zaksięgowana i przelana na konto sprzedawcy.
Wybór odpowiedniego terminala POS powinien być uzależniony od rodzaju działalności, oczekiwań oraz potrzeb związanych z codzienną obsługą klientów. Nowoczesne urządzenia oferują różne funkcje, które pomagają w usprawnianiu procesów sprzedażowych.
Kryteria wyboru terminala
Pierwszym kryterium jest typ działalności. W małych sklepach lub punktach usługowych dobrze sprawdzą się proste, mobilne terminale POS, które nie zajmują dużo miejsca i łatwo da się je przenosić. W dużych punktach sprzedaży detalicznej czy sieciach sklepów lepiej sprawdzą się bardziej modele stacjonarn.
Funkcjonalność i kompatybilność terminala POS z innymi systemami w firmie np. oprogramowaniem do zarządzania sprzedażą, czy stemem CRM, to kolejny aspekt, na który trzeba zwrócić uwagę. Integracja urządzenia z innymi systemami ułatwia codzienne operacje i pozwala na sprawniejsze rozliczenia finansowe.
Najważniejsze usługi terminali POS
Terminale POS wyposażone są w różnorodne funkcje i usługi dodatkowe, które znacznie usprawniają obsługę płatności. Najważniejszą z nich jest obsługa płatności zbliżeniowych – kartami, czy urządzeniami wyposażonymi w NFC np. smartfonami. Cechą charakterystyczną polskiego rynku usług płatniczych jest dominujący udział zbliżeniowych kart płatniczych. Na koniec czerwca 2024 r. na krajowym rynku wydanych było 45,4 mln takich kart, a ich udział w ogólnej liczbie kart płatniczych wyniósł 98,4 proc.
Terminale umożliwiają również obsługę wielu walut, co może być szczególnie przydatne w firmach, które obsługują klientów zagranicznych. Dzięki funkcji dynamicznego przelicznika (DCC) klient może wybrać, czy chce zapłacić w walucie swojej karty czy w lokalnej.
Bezpieczeństwo powinno zawsze stać na pierwszym miejscu i jest to kluczowe w takich urządzeniach, jak terminale POS. Wykorzystują one zaawansowane systemy szyfrowania danych oraz autoryzację płatności, aby zabezpieczać dane klientów i eliminować ryzyko oszustw.
Terminal POS to nie tylko narzędzie do obsługi płatności, ale również wszechstronne urządzenie, które wspiera codzienną pracę w wielu branżach. Inwestycja w nowoczesne rozwiązania przynosi wiele korzyści, zwiększając efektywność operacji oraz poprawiając komfort zarówno klientów, jak i przedsiębiorców i ich pracowników. W naszej ofercie znajdziesz innowacyjne i bezpieczne urządzenia obsługujące cyfrowe płatności.
Zostaw numer, oddzwonimy do Ciebie
w ciągu 15 minut w dni robocze w godz. 8-16.
Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest Fiserv Polska S.A. z siedzibą w Warszawie (00-807), ul. Al. Jerozolimskie 100. Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu niezbędnym do obsługi zapytania w ramach niniejszego formularza kontaktowego. Podanie danych wskazanych w formularzu jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji czynności związanych z obsługą zapytania. Więcej informacji o tym w jaki sposób będą przetwarzane Państwa dane osobowe oraz przysługujących Państwu praw znajdą Państwo w naszej Polityce Prywatności
Potrzebujesz pomocy w znalezieniu najlepszego rozwiązania płatniczego dla swojej firmy?