Rozmowa z Krzysztofem Saksem, dyrektorem sprzedaży regionalnej w Fiserv Polska S.A., właściciela marki PolCard from Fiserv.
Jak wyglądały Twoje początki w Fiserv Polska?
Pracuję dla marki PolCard from Fiserv od 2003 roku. Od zawsze zajmowałem się sprzedażą. Doradzam klientom, jakie terminale płatnicze wybrać i z których funkcji dodatkowych skorzystać. Kiedy zaczynałem swoją karierę w technologiach finansowych, rynek płatności bezgotówkowych jeszcze raczkował. Przeprowadzaliśmy np. szkolenia z obsługi urządzeń i bezpieczeństwa transakcji. Dziś to praktycznie nie jest potrzebne. Po pierwsze większość osób pracujących w handlu i usługach potrafi obsługiwać terminale. Po drugie nasze urządzenia, podobnie jak instrumenty płatnicze, np. karty, są odpowiednio zabezpieczone.
Czym teraz się zajmujesz?
Jestem dyrektorem sprzedaży regionalnej w Fiserv Polska. Działam w regionie centralnym, który obejmuje Warszawę i województwa: mazowieckie, podlaskie, lubelskie, a także wschodnią część warmińsko-mazurskiego. Zarządzam 12-osobowym zespołem. Współpracujemy przede wszystkim z klientami z sektora małych i średnich przedsiębiorstw, którzy osiągają do 50 mln zł obrotu kartowego. Oczywiście są pewne wyjątki. Wielu naszych klientów szybko się rozwinęło i generują dziś już nawet 70 mln zł obrotu kartowego. Takich klientów nadal obsługuje nasz zespół – znamy się od lat i utrzymujemy bardzo dobre relacje. Cieszymy się, że firmy rosną razem z nami.
Jak zmieniły się oczekiwania klientów na przestrzeni ostatnich lat?
Kilkanaście lat temu świadomość tego jak może rozwinąć się biznes dzięki wdrożeniu płatności bezgotówkowych była niska. Terminal płatniczy był nowością, mało kto miał doświadczenie w jego obsłudze. Dziś, nasi klienci wiedzą zdecydowanie więcej, choć wciąż niewielką wagę przywiązują do aspektów technicznych. Nie muszą tego robić, bo w tej kwestii mogą w pełni zaufać nam. Wiedzą, że jesteśmy dużą, międzynarodową firmą, która działa zgodnie z rygorystycznymi standardami obowiązującymi w branży finansowej. Doceniają to, że jesteśmy nie tylko ekspertem, który dopasuje ofertę do ich potrzeb i zapewni wartość dodaną, lecz także ich partnerem. Ja zawsze każdemu z moich potencjalnych czy obecnych klientów poświęcam tyle uwagi, ile potrzebują – tak, aby zapewnić im maksymalny komfort. Staram się wyjaśnić wszelkie wątpliwości, jak najlepiej zrozumieć ich potrzeby i doradzić najlepsze rozwiązania.
Warto też dodać, że na przestrzeni ostatnich kilku lat bardzo ważne dla klientów stały się sprawy operacyjne, czyli czas w jakim dostarczymy urządzenie, sprawność procedowania umowy, oferta itp. Trzeba podkreślić, że sam czas podejmowania decyzji przez klientów skrócił się drastycznie.
Czy przedsiębiorcy mają świadomość korzyści, jakie wiążą się z posiadaniem terminali płatniczych?
Tak. Dziś terminal stał się naturalnym elementem biznesu opartego na sprzedaży produktów i usług. W niektórych branżach np. restauracyjnej czy hotelarskiej, dodatkowe usługi terminalowe, stanowią o przewadze konkurencyjnej i pozwalają pozyskać lojalność klientów. Bardzo lubię pracę z osobami z branży HoReCa. Dzielę się z nimi moją wiedzą i doświadczeniem. Zawsze mogą oni zwrócić się do mnie z pytaniami bądź wątpliwościami i chętnie to robią – często nawet po zakończeniu współpracy pozostajemy w kontacie. Ten wymiar wspierania przedsiębiorców sprawia, że lubię swój zawód i jestem dumny z tego, co robię. Chociaż bywa, że współpraca i działanie na rzecz wspierania klientów potrafi wciągnąć mnie bez reszty, to poświęcam się jej całym sercem.
Wspomniałeś o usługach dodatkowych. O które z nich warto powiększyć swoje portfolio, by skuteczniej rozwijać biznes?
To oczywiście zależy od branży. Na przykład w moim ulubionym sektorze restauracyjnym oferujemy klientom kilka rodzajów terminali dopasowanych do ich potrzeb – aplikację mobilną PolCard Go, terminale mobilne, terminale stacjonarne lub PIN pady kasowe. Na tych urządzeniach udostępniamy wiele usług dodatkowych skrojonych pod tę branżę, m.in. opcję doliczenia napiwku oraz DCC – przyjmowanie płatności w walucie karty.
Warto dodać, że dla naszych klientów z sektora restauracyjnego bardzo ważna jest również godzina zamknięcia dnia na terminalu. Jako jedyny agent rozliczeniowy na polskim rynku oferujemy możliwość wysyłki całodziennego raportu transakcji z terminala nawet do godziny 3:00, by już z samego rana nastąpił przelew środków na rachunek bankowy firmy.
Gdybyś miał podsumować – co zyskują klienci na współpracy z PolCard from Fiserv?
Po pierwsze – profesjonalną obsługę i wsparcie w zakresie wyboru najwłaściwszego dla danego biznesu rozwiązania płatniczego. To bardzo ważne, ponieważ nie jesteśmy tylko handlowcami. Jesteśmy opiekunami klienta. Co prawda, do pewnych usług rozliczeniowych czy technicznych nie mamy bezpośredniego dostępu, ale zawsze wiemy, gdzie skierować klienta, aby skutecznie odpowiedzieć na jego potrzeby.
Po drugie – doświadczenie marki. PolCard from Fiserv to najstarsza w Polsce marka oferująca rozwiązania bezgotówkowe. Dziś żaden konkurent nie jest w stanie pochwalić się tak bogatym, ponad 30-letnim, doświadczeniem.
Po trzecie – transparentność i jasne warunki współpracy.
Po czwarte – szybkość instalacji terminala. Jeśli klient podpisze umowę na terminal dziś do godz. 14:00, to w 99% przypadków już następnego dnia otrzyma urządzenie.
I po piąte – szeroką paletę integracji terminali z systemami kasowymi. Mamy ich dziś ponad 200. Posiadamy również liczne integracje z kasami fiskalnymi online.