Terminal płatniczy to urządzenie służące do obsługi płatności bezgotówkowych. Dziś wyjaśnimy, jak działa w praktyce. Omówimy także rodzaje terminali i wskażemy korzyści, jakie możesz osiągnąć, wyposażając swój biznes w terminal.
Popularność płatności bezgotówkowych dynamicznie rośnie. Jak wynika z danych opublikowanych przez Narodowy Bank Polski, w drugim kwartale 2021 r. liczba transakcji wykonywanych kartami płatniczymi wyniosła niemal 2 mld, a ich łączna wartość przekroczyła 230 mld zł. W odpowiedzi na ten trend przedsiębiorcy, którzy do tej pory nie oferowali kupującym możliwości uregulowania rachunku bezgotówkowo, zaczęli sięgać po terminale. NBP wskazuje, że tylko w drugim kwartale 2021 r. na mapie Polski przybyło ponad 42 tys. terminali POS (point of sale). Czym jest w praktyce terminal płatniczy i jakie korzyści możesz osiągnąć, sięgając po niego?
Czym jest terminal płatniczy?
Na pytanie „co to jest terminal” – a precyzyjniej: „co to jest terminal płatniczy” – można odpowiedzieć w następujący sposób – terminal płatniczy to nowoczesne urządzenie służące do obsługi płatności bezgotówkowych. Chodzi o te realizowane nie tylko kartą płatniczą, ale także BLIK-iem czy smartfonem. Niektóre terminale mają także dodatkowe, użyteczne dla klientów i sprzedawców funkcje. Mogą być to np.: możliwość wypłaty gotówki w kasie sklepu (cash back), doładowanie telefonu komórkowego czy płatność w walucie karty (DCC). Szczegółowe informacje dotyczące ich funkcjonalności dostępne są na stronie terminale płatnicze.
Rodzaje terminali płatniczych – stacjonarne, mobilne, softposy
W zależności od tego, jaką działalność wykonujesz i w jakiej branży działasz, możesz sięgnąć po tradycyjny terminal stacjonarny, terminal mobilny lub terminal typu softpos.
Terminale stacjonarne to nowoczesne urządzenia umożliwiające realizację (akceptację) płatności bezgotówkowych wykonywanych przy pomocy kart płatniczych, BLIK-a i urządzeń typu „smart” takich jak smartfony, smartbandy, smartwatche. Terminale stacjonarne mogą działać jako samodzielne urządzenia, mogą być połączone z pin padem lub zintegrowane z systemem kasowym.
W zależności od sposobu połączenia z siecią przybierają formę urządzeń, które:
- łączą się z siecią internet (wymagane standardowe gniazdo RJ-45 Ethernet, w które wyposażone są nawet „domowe” routery [urządzenia dostępowe do internetu]).
- łączą się poprzez sieć komórkową (wymagana karta SIM dostarczana przez Fiserv w komplecie). Taki terminal może być opcjonalnie podłączony również do sieci internet. Dzięki temu gwarancja dostępności łączności jest jeszcze większa (2 niezależne media komunikacyjne).
Dużą zaletą terminali stacjonarnych są dodatkowe usługi: cash back, doładowania telefonów czy DCC – możliwość wykonywania płatności w walucie karty. Ze względu na brak konieczności ładowania, niezawodne działanie oraz dostępność wielu typów komunikacji (GPRS/3G, sieci przewodowej Ethernet lub analogowej linii telefonicznej) terminale stacjonarne przyniosą największe korzyści przedsiębiorcom prowadzącym tradycyjną obsługę kasową. Sięgając po terminal stacjonarny należy jednak pamiętać, że wymaga on instalacji w pobliżu gniazdka elektrycznego.
Terminale mobilne (przenośne) to urządzenia mniejsze i lżejsze od terminali stacjonarnych. Dzięki wytrzymałej baterii oraz dostępnym metodom komunikacji (w tym poprzez sieć komórkową i Wi-Fi), zapewniają pełną mobilność, a co za tym idzie – także możliwość przyjmowania płatności w dowolnym miejscu i czasie. Terminale mobilne świetnie sprawdzą się tam, gdzie istotne jest dotarcie bezpośrednio do klienta, np. w restauracjach, usługach kurierskich, taksówkach itd.
Szczególnym rodzajem terminali przenośnych są tak zwane mPosy (np. Verifone e355 i Ingenico Link 2500) – miniaturowe urządzenia bez drukarki. Są bardzo wygodne w przypadku branż, dla których waga lub wielkość kolejnego urządzenia, a także integracja z przenośnym komputerem (tzw. handheldem), są kluczowe.
Rozwiązania typu softpos (np. PolCard Go) to nowoczesne urządzenia o charakterze aplikacji płatniczej. Możesz zainstalować i uruchomić je na swoim tablecie czy smartfonie (spełniającym określone wymagania techniczne) i poprzez urządzenie pobierać płatności bezgotówkowe. Korzystając z tego rozwiązania, nie poniesiesz kosztów dzierżawy terminala i zapewnisz sobie (i swoim klientom) maksymalny komfort wykonywania płatności bez banknotów oraz monet. Rozwiązania typu softpos spełnią oczekiwania freelancerów oraz przedsiębiorców, którzy świadczą usługi mobilne i/lub pracują w różnych częściach kraju.
Terminal płatniczy – jak działa?
Aby wyjaśnić praktyczny mechanizm działania terminali płatniczych, posłużmy się konkretnym przykładem. Bedą nim terminale PolCard.
Terminal płatniczy odczytuje dane z karty płatniczej – zarówno w przypadku transakcji realizowanych w tradycyjny, jak i bezdotykowy sposób. Następnie przekazuje je, wraz z niezbędnymi danymi transakcyjnymi, do centrum autoryzacyjnego PolCard. Centrum PolCard procesuje transakcję i wysyła ją, poprzez sieci organizacji płatniczych, do instytucji, która wydała daną kartę (najczęściej – do banku). Po uzyskaniu pozytywnej decyzji wydawcy karty centrum PolCard wysyła stosowny komunikat do terminala płatniczego i płatność jest finalizowana. Na życzenie klienta sprzedawca może wydrukować potwierdzenie, które dokumentuje transakcję. Cały proces przesyłania i odbioru komunikatów przez terminal odbywa się w sposób automatyczny, z zachowaniem najwyższych standardów bezpieczeństwa transakcji.
Przyjmowanie płatności bezgotówkowych to podstawowa funkcja terminala płatniczego. Sprawdźmy, jak działają funkcje dodatkowe: cash back, doładowania telefonu i DCC – płatności w walucie karty.
Cash back
Usługa cash back daje Twoim klientom możliwość wypłaty gotówki przy okazji realizacji zakupów. Jeśli w trakcie dokonywania płatności kartą lub BLIK-iem kupujący chce wypłacić pieniądze, jego karta płatnicza zostanie obciążana łączną kwotą (zakupu + wypłaty gotówki). W tym przypadku terminal płatniczy pełni więc funkcję bankomatu, z tą jednak przewagą, że umożliwia wypłatę dowolnej kwoty. Co ważne, choć klient nie płaci prowizji od wypłaty, Ty jako użytkownik terminala za każdą wypłatę otrzymujesz prowizję. W ten sposób możesz więc wygenerować dodatkowy przychód.
Doładowania telefonu
Dzięki tej funkcji Twoi klienci będą mogli wygodnie i szybko zakupić doładowanie telefonu typu prepaid. Po wyborze odpowiedniej opcji na terminalu oraz opłaceniu transakcji urządzenie wygeneruje wydruk zawierający ciąg cyfr. Po wpisaniu ich na ekranie telefonu komórkowego następuje automatyczne zasilenie konta. Z perspektywy przedsiębiorców oferujących doładowania przez terminal dwie główne zalety tego rozwiązania to poszerzenie asortymentu o produkt/usługę, która często interesuje kupujących oraz możliwość zrealizowania dodatkowego przychodu (podobnie jak w przypadku wypłat, użytkownicy terminali także otrzymują prowizję od doładowań).
Płatność w walucie karty
Płatności w walucie karty to usługa oferowana posiadaczom kart nominowanych/rozliczanych w walutach obcych. W trakcie realizacji transakcji terminal przedstawi klientowi dwie możliwości:
- dokonanie płatności w walucie karty – wtedy klient nie zna kursu, po jakim nastąpi przewalutowanie (realizuje je wydawca karty płatniczej).
- dokonanie płatności w polskiej walucie – wtedy użytkownik terminala wskazuje klientowi proponowany kurs wymiany.
Kupujący może więc świadomie zdecydować, które rozwiązanie jest dla niego korzystniejsze.
Płatności w walucie karty również zapewniają użytkownikom terminali dodatkowy przychód w postaci prowizji od każdej transakcji.
Korzyści z wdrożenia płatności bezgotówkowych
Wdrażając dostosowany do specyfiki Twojego biznesu terminal płatniczy, poza przychodami z usług dodatkowych osiągniesz także inne, atrakcyjne korzyści. Jakie?
- Zwiększysz obroty i wartość koszyków zakupowych.
- Zbudujesz wizerunek nowoczesnego detalisty.
- Zdobędziesz przewagę konkurencyjną. Zwłaszcza jeśli w Twojej branży płatności bezgotówkowe nie są standardem, a Twoi konkurenci ich nie oferują.
- Pozyskasz nowych klientów, którzy odwiedzą placówkę, aby skorzystać z usług dodatkowych oferowanych przez terminal.
- Zdobędziesz lojalność konsumentów, zwłaszcza tych przyzwyczajonych do płatności bezgotówkowych.
Terminal płatniczy za darmo? Teraz to możliwe!
Nie jesteś pewien czy dodatkowe opłaty towarzyszące korzystaniu z terminala nie obciążą nadmiernie Twojego budżetu? Zastanawiasz się, jak uzyskać terminal płatniczy albo jak założyć terminal płatniczy? Dołącz do Programu Polska Bezgotówkowa i w praktyce przekonaj się, jakie korzyści przyniesie Twojej firmie wdrożenie płatności bezgotówkowych. Bez żadnego ryzyka finansowego. Uczestnictwo w Programie jest bezpłatne!
W ramach umowy będziesz mógł użytkować nawet trzy terminale płatnicze bez kosztów dzierżawy, instalacji i prowizji za transakcje – nawet przez rok lub do czasu osiągnięcia na poszczególnych urządzeniach obrotu 100 tys. zł. Do Programu Polska Bezgotówkowa może przystąpić przedsiębiorca, który w ciągu ostatnich 12 miesięcy nie posiadał terminala płatniczego (umowy z agentem rozliczeniowym).
Biorąc pod uwagę rosnącą popularność płatności bezgotówkowych, to najlepszy moment, abyś wreszcie sięgnął po terminal płatniczy. Zwłaszcza że dzięki Programowi Polska Bezgotówkowa możesz korzystać z niego zupełnie za darmo, nawet przez 12 miesięcy.