O kliencie
Wrocławski transport publiczny jest jednym z najbardziej uczęszczanych i rozbudowanych systemów komunikacji miejskiej w Polsce. Wrocławskie autobusy, tramwaje i pociągi rocznie przewożą ponad 200 mln pasażerów. Władze miasta od 2013 r. prowadzą politykę zrównoważonej mobilności, w ramach której rozbudowują siatkę połączeń i modernizują transport publiczny, zachęcając mieszkańców Wrocławia do zamiany samochodu na autobus, pociąg czy tramwaj.
Do 2018 roku sprzedaż biletów wrocławskiej komunikacji miejskiej prowadzona była w tzw. modelu retailowym. Bilety, wyłącznie w formie papierowej lub fizycznej karty miejskiej, można było kupić w kioskach, stacjonarnych punktach obsługi pasażerów, biletomatach stacjonarnych i mobilnych. I zapłacić za nie kartą lub gotówką. Pasażerowie musieli pamiętać o każdorazowym kasowaniu biletu po wejściu do pojazdu. W ramach rozwoju inteligentnego miasta, przyjaznego mieszkańcom i środowisku, w 2018 r. władze miasta postanowiły ten system uprościć i unowocześnić.
Początki współpracy i największe wyzwania
W Polcard już od wielu lat pomagamy miastom wdrażać najnowocześniejsze rozwiązania wspierające rozwój smart cities. Biletomaty, parkometry i opłatomaty wyposażone w nasz system płatności obecne są już w wielu punktach na mapie Polski.
Wspólnie z Miastem Wrocław i Mennicą Polską oraz z partnerami – Mastercard i Visa – opracowaliśmy innowacyjny i inteligentny system rozliczania transakcji w komunikacji miejskiej. Ponieważ każde miasto ma swoje indywidualne potrzeby, największym wyzwaniem tego projektu było dostosowanie rozwiązań do przyjętej taryfy komunikacyjnej i lokalnych wymagań.
Dużym wyzwaniem była również wielkość wrocławskiego taboru komunikacji miejskiej – to ponad 600 pojazdów. Rozbudowana infrastruktura oraz fakt, że był to pierwszy realizowany w ten sposób projekt Polcard, wdrożenie bezgotówkowego systemu biletowego we Wrocławiu zajęło nam ponad rok. Dla porównania: posiadając już doświadczenie ze współpracy z miastem Wrocław, wdrożenie podobnego systemu w Bydgoszczy zajęło nam 4 miesiące.
System biletowy wykorzystujący zbliżeniowe technologie płatnicze we Wrocławiu uruchomiliśmy w marcu 2018 r. Tym samym Wrocław stał się jednym z pierwszych miejsc na świecie, w którym zaczął działać system biletowy wykorzystujący ten rodzaj płatności w skali całego miasta. Operatorem systemu została Mennica Polska, a Polcard - operatorem płatności.
Zastosowane rozwiązania
W ramach projektu Nowy Bilet dla Wrocławia wprowadziliśmy tzw. Open Payment System umożliwiający wygodną bezgotówkową płatność za bilet komunikacji miejskiej i eliminujący konieczność drukowania biletów oraz stosowanie dodatkowych nośników. Pasażerowie mogą zapłacić za przejazd zbliżeniowo kartą płatniczą, smartfonem lub kartą Urbancard bezpośrednio w kasowniku znajdującym się w pojeździe. Nie otrzymują biletu papierowego.
Kasowniki, przy pomocy zaawansowanych technologii szyfrowania (blockchain) w systemie zamieniają informacje o transakcji oraz numer użytej karty płatniczej w token. W ten sposób cyfrowy token zapisany na karcie płatniczej staje się biletem.
To całkowicie anonimowy i bezpieczny zapis. Mimo że tradycyjne bilety wciąż można kupować w kioskach oraz biletomatach stacjonarnych, nie są niezbędne pasażerom w poruszaniu się po mieście. W pojazdach można kupić tylko i wyłącznie bilety w formie elektronicznej.
Równolegle wprowadziliśmy także możliwość cyklicznej bezgotówkowej płatności za bilety w aplikacji mobilnej. Pasażerowie mogą skorzystać także ze strony www, obsługującej płatności z wykorzystaniem kart Visa i Mastercard, systemu BLIK i karty UrbanCard.
Z wdrożeniem nowego sposobu płatności za bilet wiązało się zainstalowanie w mieście 3300 nowych elektronicznych kasowników z akceptacją kart zbliżeniowych (obsługujących płatności kartami CTLS Visa i Mastercard oraz Urbancard) i 370 nowoczesnych biletomatów stacjonarnych (obsługujących m.in. karty Visa i Mastercard, system BLIK i karty miejskie Urbancard).
Nowoczesny system biletowy wykorzystuje model Mass Transit Transaction, pozwalający pasażerom płacić za przejazd kartami płatniczymi, smartfonami czy smartwatchami – z wykorzystaniem zbliżeniowej technologii NFC. System działa w obrębie całego miasta Wrocław.
Rezultaty
Wprowadzenie innowacyjnego systemu biletowego wykorzystującego płatnicze technologie zbliżeniowe przyniosło i wciąż przynosi nowe korzyści - miastu, jego mieszkańcom, pasażerom i turystom.
Pasażerowie zyskali szybki, wygodny i bezpieczny sposób kupna biletu. Nie muszą martwić się o odliczoną gotówkę, szukać punktów sprzedaży biletów czy pobierać i przechowywać papierowe bilety. Uprościliśmy i ułatwiliśmy cały proces, pomagając pasażerom wygodniej przemieszczać się z miejsca na miejsce.
Miasto może cieszyć się niższymi kosztami operacyjnymi (mniej biletów papierowych to niższe wydatki na produkcję i dystrybucję biletów), większą liczbą kanałów sprzedaży biletów (biletomaty, kasowniki, aplikacja mobilna, elektroniczne karty miejskie) i wsparciem wizerunkowym – Wrocław stał się miastem jeszcze bardziej nowoczesnym i przyjaznym turystom.
Bezgotówkowy system biletowy otwiera również nowe możliwości rozwoju smart city. System może dostarczyć cennych danych dotyczących m.in tego, jak w czasie rzeczywistym kształtuje się natężenie ruchu w poszczególnych częściach miasta. Możliwe jest także powiązanie systemu biletowego z systemem płatności za parkingi miejskie i zintegrowanie w ten sposób całego miejskiego systemu komunikacji.
Szukasz innowacyjnych rozwiązań, które ułatwią Twoim klientom płatność za usługi i produkty?
Wyjdź naprzeciw oczekiwaniom kupujących i zwiększ zyski, wykorzystując samoobsługowe terminale płatnicze umożliwiające szybkie płatności zbliżeniowe bez udziału kasjera.
Sprawdź naszą ofertę już teraz >