Inteligentne miasta to przyszłość. Dzięki rozwiązaniom takim jak parkometry, biletomaty/ inteligentne kasowniki czy obsługa płatności bezgotówkowych w urzędach ijednostkach samorządowych mieszkańcy mogą dokonywać płatności bezgotówkowych w sposób wygodny i bezpieczny. Fiserv Polska S.A., działający pod marką PolCard from Fiserv od lat wspiera administrację publiczną zarówno we wdrożeniach koncepcji smart city, jak i jej późniejszej obsłudze.
Szybkość i wygoda transakcji bezgotówkowych doceniania przez kierowców i pasażerów komunikacji miejskiej
Możliwość bezpiecznych płatności bezgotówkowych w transporcie jest bardzo ważna dla mieszkańców i ułatwia im codzienne funkcjonowanie upraszczając procesy zakupu i korzystania z biletu. Przykładem miasta, które stawia na transakcje bez użycia gotówki jest np. Wrocław, który w ostatnim rankingu najbardziej bezgotówkowych miast polskich zajął 1-sze miejsce. Istotną kwestią we wdrażaniu nowoczesnych rozwiązań płatniczych jest współpraca z zaufanym partnerem, który ma doświadczenie w takich wdrożeniach i rozumie potrzeby mieszkańców i miasta. Patrząc na nasze doświadczenie i liczbę urządzeń w transporcie (dotychczas w całej Polsce uruchomiliśmy już 7200 biletomatów mobilnych, stacjonarnych oraz kasowników) jesteśmy często partnerem pierwszego wyboru.
Warto wspomnieć, że nowoczesne rozwiązania płatnicze są wprowadzane nie tylko w dużych aglomeracjach. Przykładem mniejszej miejscowości, w której mieszkańcy mają komfort płacenia bezgotówkowo w transporcie jest np. Jaworzno czy Bydgoszcz. Często implementacje w mniejszych miastach jest łatwiejsze biorąc pod uwagę ilość podmiotów zaangażowanych we wdrożenie.
Dostępnych rozwiązań jest wiele i to od samorządów zależy w jakim stopniu wykorzystają obecną technologię. Kierowcy oraz pasażerowie chcą mieć opcję szybkich transakcji za bilety, przejazdy czy parkowanie. Narzędzia jakie pomagamy wdrożyć w tym obszarze w miastach to m.in.: terminale płatnicze umożliwiające sprzedaż biletów w autobusach i tramwajach (wbudowane w biletomaty czy kasowniki), rozwiązania dla e-commerce - czyli sprzedaż biletów w Internecie bądź też przez aplikację mobilną. Posiadamy również rozwiązania dedykowane na tzw. kontrolerki, które w połączeniu z tokenizacją powalają na szybki proces kontroli biletów.
Nowoczesne urządzenia bezgotówkowe podwyższają także komfort życia kierowców, dzięki wprowadzanym parkometrom, paliwomatom czy też stacjom ładowania pojazdów elektrycznych. Nie bez znaczenia jest również aspekt ekologiczny takich urządzeń. Posiadają one funkcje usypiania czytnika podczas braku aktywności, co pozwala dodatkowo zaoszczędzić energię.
Warto wspomnieć, że miejskie rozwiązania płatnicze łączą w sobie wiele różnych funkcjonalności. Takim przykładem jest np. system biletowy „Nowy bilet”, wprowadzony pierwszy raz w Polsce we Wrocławiu w 2018 roku. Polega on na tym, że pasażer nie otrzymuje papierowego biletu, a karta zbliżeniowa służy jako nośnik informacji o opłaconym przejeździe w całym miejskim transporcie. Kasownik tworzy token – bezpieczny i anonimowy zapis złożony z numeru karty płatniczej i informacji o transakcji. Jak skontrolować taki bilet? Należy sprawdzić czy przedstawiona karta posiada przypisany token w systemie centralnym. Jeśli tak, to oznacza, że przejazd został nią opłacony. Jest to bezpieczne rozwiązanie, ponieważ urządzenie, którym posługuje się kontroler może odczytać tylko dane dotyczące biletu, reszta informacji z karty jest dla niego niedostępna.
- Rozwój technologii pozwala na otwieranie kolejnych sektorów rynku na płatności bezgotówkowe. Obecnie karta płatnicza nie służy już tylko do płacenia. Stała się identyfikatorem, który ma bardzo duży potencjał do wykorzystania w przestrzeni miejskiej. Przykładem może być powiązanie numeru biletu długookresowego z kartą czy abonamentu parkingowego z pozwoleniem na wjazd, weryfikowanym poprzez przyłożenie karty do czytnika. Może być ona używana jako karta wstępu na basen, do miejskiego ZOO czy innych punktów użyteczności publicznej, w których funkcjonują abonamenty. Jest to duże ułatwienie dla mieszkańców – mówi Elżbieta Burliga, Dyrektor ds. rozwoju biznesu w Fiserv Polska.
Zastąpienie tradycyjnego biletu kartą to liczne korzyści. Jest to bardzo wygodne dla pasażera, ponieważ umożliwia szybki zakup w wielu kanałach sprzedaży w zależności od preferencji. Turysta nie musi szukać punktu sprzedaży tradycyjnego biletu czy znać taryfę przejazdową (jeżeli w mieście zastosowano taryfę przystankową). Miasto oszczędza dzięki odejściu od papieru.
Płatności bezgotówkowe w polskich urzędach
Według raportu Narodowego Banku Polskiego na koniec drugiego kwartału 2022 r. w Polsce było blisko 1,2 mln terminali płatniczych. Jest to rekordowy wynik. Urzędy miast również dostosują się do panujących trendów. W ramach Programu Wspierania Obrotu Bezgotówkowego prowadzonego przez Fundację Polska Bezgotówkowa, wyposażyliśmy już 85 proc. polskich urzędów w terminale płatnicze.
Celem naszych działań jest upowszechnianie płatności kartą, telefonem bądź zegarkiem i rozwijanie infrastruktury, która umożliwia jej obsługę wśród prywatnych przedsiębiorców jak również w jednostkach administracji publicznej. W ramach programu urzędy otrzymują wsparcie polegające na pokryciu kosztów związanych z instalacją terminala oraz miesięcznych kosztów obsługi płatności bezgotówkowych. Możliwa jest również integracja z oprogramowaniem urzędu, która m.in. pozwala na zaksięgowanie wpłaty na właściwym koncie mieszkańca i niweluje kwestie błędów przy rejestracji danych. Urzędy mogą także zostać wyposażone w opłatomaty, które znacznie usprawniają regulowanie finansowych zobowiązań mieszkańców. Pozwala to załatwiać sprawy bez konieczności stania w kolejkach.
Udostępnienie możliwości płacenia zbliżeniowo w instytucjach administracji publicznej wpływa na szybszą obsługę, a co za tym idzie sprawniejszą pracę całej jednostki.
Sektor charity również korzysta z samoobsługowych narzędzi płatniczych
Stacjonarne, samoobsługowe urządzenia sprawdzają się nie tylko jako parkometry czy biletomaty. Znalazły one zastosowanie również w działaniach charytatywnych, które do tej pory kojarzyły się głównie z gotówką. Wraz ze zmieniającymi się oczekiwaniami darczyńców i rozwojem technologii zmieniła się także forma niesienia pomocy potrzebującym. Datkomaty / ofiaromaty to urządzenia, dzięki którym możemy wpłacić dowolną kwotę na wybraną organizację pozarządową czy kościelną. Ważne jest to, że po każdej transakcji zostaje ślad na koncie bankowym, przez co kontrola wydatków jest łatwiejsza. Do tej pory wdrożyliśmy już ponad 110 datkomatów w kościołach, organizacjach charytatywnych, a także na dworcach i w centrach handlowych.
Płatności bezgotówkowe to przyszłość
Od ponad 30 lat we współpracy z partnerami wdrażamy w życie idee smart city, która zwiększa wygodę życia mieszkańców. Nowoczesne technologie płatnicze są z sukcesem wprowadzane nie tylko w transporcie czy urzędach. Wykorzystują je także inne strefy sektora publicznego m.in. szpitale, przychodnie, sądy czy np. wodociągi. Płatności bezgotówkowe pozwalają obsłużyć inteligentne kosze na śmieci (płacimy za brak segregacji – ale mamy wybór) lub wypożyczyć rower czy samochód.
Nie ma wątpliwości, że Polacy chcą płacić bezgotówkowo. Z przeprowadzonego na nasze zlecenie badania wynika, że 41 proc. respondentów płaci kartą, telefonem bądź zegarkiem zawsze, kiedy ma taką możliwość, a prawie 30 proc. robi to raz lub kilka razy w tygodniu. Najczęściej w ten sposób rozliczają się ludzie młodzi. Władze miast, które chcą wychodzić naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców powinny wprowadzać rozwiązania bezgotówkowe. Obecnie, jeśli chodzi największą liczbę takich wdrożeń w Polsce, według zestawienia Cashless Cities 2022 na prowadzeniu jest Wrocław, a zaraz po nim Gliwice. Na trzecim miejscu plasuje się Lublin, a na czwartym Łódź. W rankingu znalazły się także inne miasta, z którymi współpracujemy przy wprowadzaniu innowacyjnych rozwiązań: Warszawa oraz Poznań. To pokazuje, że nie tylko największe miasta w Polsce potrafią umiejętnie wprowadzać u siebie nowoczesne technologie. Z powodzeniem udaje się to także tym średnim.