Intencją powstania naszego raportu było rozpoznanie między innymi podejścia polskich MŚP z sektora handlowo-usługowego do rozwiązań płatniczych w dynamicznie zmieniającej rzeczywistości. W materiale zbadaliśmy również kondycję finansową firm oraz wyzwania, przed jakimi stoją. Trzecia część raportu opisuje natomiast podejście ankietowanych przedsiębiorstw do cyfryzacji.
Bardzo ważną informacją z naszego badania jest fakt, że prawie 81 proc. firm z sektora MŚP odpowiedziało, że umożliwia swoim klientom płacenie bezgotówkowo. Jest to dowód na to, że przedsiębiorcy są świadomi jak istotne jest zapewnienie swoim klientom różnych form zapłaty za towary bądź usługi. Przed nami nadal jednak sporo pracy, ponieważ tylko 44 proc. posiada terminal płatniczy. Większość badanych MŚP umożliwia przede wszystkim płatność tradycyjnym przelewem (prawie 90 proc.).
Przedsiębiorcy powinni mieć świadomość, że płatności bezgotówkowe to nie tylko rozliczenia z klientami. Dają one możliwość wprowadzenia wielu dodatkowych usług, które mogą wpłynąć na rozwój ich biznesów jak np. wpłaty i wypłaty gotówki w punkcie usługowym czy opłaty w różnych walutach (DCC).
Co ciekawe, MŚP z sektora handlowo-usługowego, które posiadają terminal płatniczy przewidują, że udział płatności bezgotówkowych w ich firmie wzrośnie w ciągu następnych trzech lat. Tak odpowiedziało łącznie niemal dwie trzecie ankietowanych. Co czwarty (24 proc.) był zdania, że będzie to zdecydowany wzrost.
Mimo coraz większego zainteresowania konsumentów zakupami w internecie tylko co trzecia (ponad 33 proc.) badana firma z sektora handlowo-usługowego sprzedaje swoje usługi i produkty online przez własną stronę internetową. Natomiast co dwunasta (ponad 8 proc.) robi to za pomocą platformy typu marketplace, np. Allegro czy OLX. Tylko 2 proc. MŚP sprzedaje za pomocą mediów społecznościowych.
Więcej informacji oraz komentarzy na temat rozwiązań płatniczych, jak i obecnej sytuacji przedsiębiorstw, znajdziecie w pierwszej edycji raportu „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”. Z przyjemnością zachęcamy do lektury wyników badania.
Raport „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP” zawiera następujące zagadnienia:
- Założenia i konstrukcja badania
- Kluczowe wyniki badania
- Kondycja i wyzwania polskich MŚP
- Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP
- Cyfryzacja i nowe technologie w polskich MŚP
- Podsumowanie głównych wniosków
- Komentarze ekspertów