Rozmowa z Moniką Girdwoyń, Dyrektor HR, Fiserv Polska S.A.
Fiserv to firma międzynarodowa. Jej biura znajdują się w 15 krajach na świecie, w tym w Polsce. Ile osób liczy polski oddział?
W Polsce zatrudniamy ponad 550 pracowników. Większość pracuje w naszym warszawskim biurze przy Al. Jerozolimskich 100 – choć przez ostatnie dwa lata, ze względu na pandemię, współpraca ta odbywała się przede wszystkim zdalnie lub w trybie hybrydowym.
Wiele firm przyznaje, że poprzednie dwa lata były dla nich wyzwaniem pod względem zarządzania. Szybko musiały nauczyć się zupełnie nowego sposobu pracy i współpracy. Jak to wyglądało w Fiserv?
Rzeczywiście, w większości organizacji początek pandemii wiązał się z całkowitą zmianą sposobu myślenia o współpracy i komunikacji. Z dnia na dzień większość procesów uległa transformacji. W Fiserv ta sytuacja pokazała, że współpraca zdalna na dużą skalę nie tylko jest możliwa, ale może być wysoce efektywna. Zmiana zaszła bardzo naturalnie i sprawnie, ponieważ mieliśmy sporo gotowych rozwiązań, które wynikały ze specyfiki pracy części zespołów. Wiele z nich już od dawna na co dzień współpracuje zdalnie, realizując międzynarodowe projekty.
Takie jak PolCard Go?
Tak. Zespół, który stworzył innowacyjną aplikację typu softpos - PolCard Go from Fiserv, umożliwiającą przyjmowanie płatności zbliżeniowych na telefonach lub tabletach z Androidem, jest tego doskonałym przykładem. Eksperci zaangażowani w ten projekt pracują w biurach Fiserv zlokalizowanych w Indiach, USA czy na Kostaryce. To najlepszy dowód na to, że wypracowywanie przełomowych, innowacyjnych rozwiązań jest możliwe i dzieje się pomimo tego, że poszczególne zespoły dzielą tysiące kilometrów. Tak pracujemy na co dzień.
Co jest kluczem do takiej współpracy? Co sprawia, że to się udaje?
Technologia, kultura organizacyjna i przede wszystkim ludzie. Sektor fintech, w którym działamy, charakteryzuje duża dynamika zmian. Praca nad innowacyjnymi rozwiązaniami płatniczymi, które tworzymy w PolCard from Fiserv, to nic innego jak zarządzanie zmianą. Gotowość do działania w takim środowisku jest wpisana w naszą kulturę organizacyjną. To sprawia, że w naszych zespołach najlepiej odnajdują się osoby, które lubią dynamiczne środowisko pracy.
Dbamy o jakość współpracy i jasną komunikację. To ważna rola zespołu HR. Jesteśmy strategicznym partnerem biznesu w każdej transformacji, którą przechodzi firma. Pomagamy rozwijać kulturę elastyczności i zwinności poprzez pracę z zespołami i ich liderami. Staramy się także na bieżąco identyfikować obecne oraz przyszłe potrzeby pracowników i na nie odpowiadać.
Jakiego rodzaju są to potrzeby?
Pracownicy oczekują od firmy elastyczności. Ważną potrzebą jest też stałe doskonalenie umiejętności. Poszukiwanie nowych rozwiązań i pozyskiwanie wiedzy jest wpisane w DNA naszej firmy. Dynamiczne środowisko pracy sprzyja rozwojowi indywidualnemu. Opracowujemy dla pracowników ścieżki karier i szkoleń. Każdy pracownik ma dostęp do ponad 20 kursów szkoleniowych na platformie Fiserv Xchange. Oferujemy również szereg benefitów pracowniczych, które są finansowane przez pracodawcę w całości lub w znacznej części. Wciąż szukamy rozwiązań, które umożliwią większą elastyczność zatrudnienia.
Co jeszcze sprawia, że warto dołączyć do Fiserv?
Uważam, że zgrany zespół to fundament każdej organizacji, zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdy pracujemy w modelu hybrydowym. Dlatego staramy się tworzyć okazje do integracji zespołowej. Wykorzystujemy przy tym inicjatywy proponowane przez globalne grupy zainteresowań i rozwoju, takie jak Young Professionals Council, ale również lokalne, do których należy m.in. akcja Aktywne Lato z Fiserv, promująca aktywności sportowe wśród pracowników. W czasie pandemii aktywizowaliśmy pracowników, dbając o ich dobrostan psychiczny i fizyczny. Oprócz webinarów promujących zdrowy styl życia, każdy pracownik otrzymał możliwość dostępu do platformy Fiserv Fuel Your Life z ofertą działań nastawionych na poprawę samopoczucia. Regularnie angażujemy się również w akcje charytatywne, do których pracownicy mogą dołączyć poprzez globalny portal „Fiserv Gives Back”, jak również akcje na poziomie lokalnym.
Od ponad 27 lat bierzemy udział w organizacji bezgotówkowej zbiórki pieniędzy w ramach Wielkiej Orkiestry Świątecznej Pomocy czy gwiazdkowej akcji świątecznej, w której za uzbierane fundusze kupujemy wymarzone prezenty konkretnym dzieciom z ubogich rodzin z różnych regionów Polski. W ostatnim czasie – w związku z sytuacją na Ukrainie – firma Fiserv Polska przekazała 1 mln zł na wsparcie działań humanitarnych realizowanych przez Polską Akcję Humanitarną. W ramach oddolnych inicjatyw na bieżąco odpowiadamy na konkretne potrzeby zgłaszane nam przez uchodźców z Ukrainy, m.in. poprzez przekazywanie darów rzeczowych i zbiórkę pieniędzy. Fiserv Cares Grant umożliwia uzyskanie znacznego wsparcia dla osób poszkodowanych w wyniku działań wojennych na Ukrainie, a także tych, które tę pomoc niosą.
Jak wygląda rekrutacja do zespołów Fiserv Polska?
Dążymy do tego, by proces rekrutacji był sprawny i przejrzysty. Wybranych kandydatów zapraszamy na krótką rozmowę z przedstawicielem zespołu HR na temat doświadczenia zawodowego. Kolejne etapy to merytoryczne rozmowy z przedstawicielami biznesu oraz HR i następująca po nich kalibracja. Podczas ostatniego spotkania, w przypadku niektórych ról, szczególnie w obszarze technologii, kandydaci wykonują testy lub zadania sprawdzające ich umiejętności techniczne. Podczas całego procesu służymy pomocą i odpowiadamy na wszystkie pojawiające się pytania. Nie zapominamy także o dostarczeniu informacji zwrotnej.
Praca w Fiserv Polska to szansa na osiągnięcie sukcesu zawodowego.
Absolutnie tak! Szczególnie dla osób, którym zależy na ciągłym rozwoju, globalnych możliwościach i nowoczesnej technologii w zasięgu ręki.