.
.
Jak wynika z badania „Preferencje płatnicze Polaków 2024” przygotowanego przez PolCard form Fiserv, aż 75 proc. respondentów regularnie korzysta z płatności bezgotówkowych, z czego ponad 1/3 z nich używa ich zawsze, kiedy ma taką możliwość. Taki rodzaj rozliczenia z roku na rok zyskuje na popularności, a Polacy coraz chętniej po niego sięgają, zarówno w wielkich supermarketach, jak i sklepach osiedlowych czy punktach usługowych.
Spis treści:
Wprowadzenie płatności bezgotówkowych do sklepu łączy się z koniecznością posiadania terminala płatniczego, co przez wielu mniejszych przedsiębiorców uważane jest za dodatkowy wydatek. Warto jednak pamiętać, że umożliwienie korzystania z tego rodzaju rozliczeń pozytywnie wpływa na wizerunek firmy oraz pozwala odpowiedzieć na oczekiwania większego grona klientów, co w konsekwencji generuje większe zyski.
Jak pokazuje raport „Preferencje płatnicze Polaków 2024” przygotowanego przez PolCard form Fiserv, ponad 73 proc. respondentów najczęściej płaci bezgotówkowo w supermarketach. Ponad połowa (57,7 proc.) wybiera tego rodzaju rozliczenia również w aptekach, 56,7 proc. na stacjach benzynowych, 46,6 proc. w drogeriach i sklepach kosmetycznych, a niemal co drugi Polak, również w małych sklepikach osiedlowych oraz piekarniach.
Respondenci z większych miejscowości najczęściej rozliczają się bezgotówkowo. Zawsze lub prawie zawsze płaci w ten sposób aż 57 proc. ankietowanych z miast powyżej 250 tys. mieszkańców. Trzeba jednak pamiętać, że tego rodzaju płatności cieszą się popularnością również wśród mieszkańców wsi. 67 proc. z nich regularnie płaci bezgotówkowo i jest to wzrost o 7 pkt proc. w porównaniu z rokiem 2022.
Dla ponad 65 proc. przedsiębiorców największą zaletą płatności bezgotówkowych jest szybsza i sprawniejsza obsługa klienta – wynika z raportu PolCard from Fiserv „Płatności bezgotówkowe w polskich MŚP”. Na drugim miejscu, 50,6 proc. respondentów wymienia nowoczesny wizerunek firmy jako jedną z głównych korzyści. 46,5 proc. za zaletę uważa również mniejsze ryzyko związane z rozliczaniem płatności.
Posiadanie terminala daje przedsiębiorcom także dostęp do gamy dodatkowy usług. Oprócz przyjmowania płatności zbliżeniowych w sklepie kartą, możliwe jest też płacenie smartfonem, zegarkiem lub za pomocą BLIKA. PolCard from Fiserv oferuje również usługi dodatkowe takie jak DCC – czyli opcja płacenia w walucie kraju, w którym została wydana karta, wpłata na kartę oraz wypłata gotówki w dowolnym punkcie posiadającym terminal, a także bezpośredni zwrot pieniędzy na kartę płatniczą.
Wszystkie te usługi świetnie sprawdzą się w sklepie i przyniosą dodatkowy zysk. Szczególnie jeśli w okolicy nie ma bankomatu czy wpłatomatu. Przyciągną także nowych klientów, którzy lubią załatwić kilka spraw w jednym miejscu. Z kolei udostepnienie tego typu usług jest bardzo proste i nie wymaga czasochłonnych wdrożeń czy skomplikowanych procedur, wystarczy bowiem tylko skontaktować się z operatorem terminala płatniczego, który pomoże uruchomić usługi.
Część właścicieli sklepów może uważać zakup i obsługę terminala płatniczego za zbyt duży, dodatkowy koszt, którego nie chcą ponosić. Warto jednak pamiętać, że przedsiębiorcy, którzy zdecydują się na umożliwienie płatności kartą w sklepie po raz pierwszy, mogą skorzystać np. z Programu Polska Bezgotówkowa. W ramach którego przez pierwsze 12 miesięcy nie płacą oni prowizji za płatności kartami ani opłaty za wynajem terminala. Po upływie tego okresu, PolCard from Fiserv nalicza opłatę w wysokości 1 zł miesięcznie za dzierżawę terminala, a prowizja od transakcji kartami wydanymi w Polsce wynosi około 0,65 proc.
Przedsiębiorcy mają też możliwość skorzystania z ulg podatkowych na zakup terminala. Oznacza to, że mogą odliczyć część wydatków związanych z zakupem i korzystaniem z terminala od swojego dochodu, co zmniejsza kwotę, od której obliczają podatek dochodowy (PIT lub CIT). Istnieją dwa limity ulgi, zależne od tego, czy właściciel terminala jest zobowiązany do korzystania z kasy fiskalnej: 1000 zł rocznie dla tych, którzy są zobowiązani do korzystania z kasy fiskalnej, i 2500 zł rocznie dla tych, którzy nie mają takiego obowiązku. Ulga podatkowa jest dostępna przez dwa lata podatkowe, licząc od momentu uruchomienia terminala do obsługi transakcji. Więcej informacji na temat ulg możecie przeczytać w artykule: Ulga na terminal płatniczy – kiedy można z niej skorzystać?
Zostaw numer, oddzwonimy do Ciebie
w ciągu 15 minut w dni robocze w godz. 8-16.
Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest Fiserv Polska S.A. z siedzibą w Warszawie (00-807), ul. Al. Jerozolimskie 100. Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu niezbędnym do obsługi zapytania w ramach niniejszego formularza kontaktowego. Podanie danych wskazanych w formularzu jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji czynności związanych z obsługą zapytania. Więcej informacji o tym w jaki sposób będą przetwarzane Państwa dane osobowe oraz przysługujących Państwu praw znajdą Państwo w naszej Polityce Prywatności
Potrzebujesz pomocy w znalezieniu najlepszego rozwiązania płatniczego dla swojej firmy?