Rozmowa z Andżeliką Ślęzak, HR Business Partnerem dla obszaru technologii i operacji w Fiserv Polska S.A.
Jak długo pracujesz w Fiserv Polska S.A.?
Pięć lat, które minęły mi bardzo szybko, ponieważ Fiserv to bardzo dynamiczne i przyjazne środowisko pracy. Myślę, że moje zdanie podziela wiele osób z naszej firmy, o czym najlepiej świadczy fakt, że blisko 70 pracowników Fiserv Polska jest związanych z organizacją od ponad 20 lat. A wielu z tych, którzy zdecydowali się na rozwój poza Fiserv, chętnie do nas wraca.
Jak z Twojej perspektywy przez te pięć lat zmieniła się firma i rynek, na którym działacie?
Nowe technologie szybkich płatności to obszar, który w ostatnich latach rozwija się wyjątkowo szybko, co wymaga od zespołów dużo większej elastyczności i zwinności, niż to obserwowaliśmy jeszcze 5 lat temu. Aby zachować przewagę konkurencyjną potrzeba zmian organizacyjnych. Nasz obecny model jest najbliższy strukturze macierzowej, w której międzynarodowe zespoły pracują nad konkretnymi projektami technologicznymi. Dzięki temu w pełni korzystamy z globalnych zasobów wiedzy i kapitału intelektualnego Fiserv. Na co dzień wymieniamy się doświadczeniami, realizujemy wspólne projekty, implementujemy lokalnie wypracowane rozwiązania na innych rynkach.
Współpraca międzynarodowa zacieśnia się. Wielu osobom, które do tej pory działały lokalnie, taka struktura daje większe szanse na rozwój w wymiarze międzynarodowym. To z kolei owocuje większymi możliwościami awansu i pozyskania nowych kompetencji. Jako firma o zasięgu globalnym rozwijamy się wraz z technologią, którą tworzymy. Nieustannie dopasowujemy formy zarządzania do potrzeb rynku i samej organizacji. Mam tu na myśli choćby duże przekształcenia w organizacji po tym jak, Fiserv połączył się globalnie z First Data.
Co fuzja Fiserv z First Data oznaczała dla organizacji i pracowników?
Połączenie dwóch firm zawsze oznacza dla obu organizacji i jej pracowników spore zmiany, w tym również nowe szanse. U nas nie było masowych zwolnień, ani radykalnej zmiany kultury organizacyjnej. Wszystko zostało zaplanowane tak, aby te przekształcenia miały charakter ewolucyjny, a nie rewolucyjny. Takie podejście pozwoliło nam na lepsze zarządzenie zmianą, zniwelowanie stresu z tym związanego oraz, co bardzo ważne, przełożyło się na większe możliwości rozwoju, tworzenia przestrzeni do wymiany doświadczeń i zmiany perspektywy na wiele dotychczasowych procesów. Pracownicy obu połączonych biznesów wnieśli nowy potencjał intelektualny i nowe spojrzenie na dotychczasowe rozwiązania. Udało nam się doprowadzić do synergii kompetencji wysokiej klasy specjalistów z obu podmiotów Technologicznie oba łączone podmioty nie stanowiły dla siebie zagrożenia, ponieważ ich oferta nie była wzajemnie konkurencyjna, a w dużej mierze komplementarna. Zmiana przeszła więc łagodnie i sprawnie.
Jakich kompetencji poszukujesz u pracowników, których rekrutujesz?
Ponieważ zmiana to jedyna rzecz, której można dziś być pewnym, podczas rekrutacji do struktur technologicznych szukamy przede wszystkim ludzi, którzy dobrze radzą sobie w pracy w dynamicznym środowisku: elastycznych, gotowych działać nie tylko lokalnie, ale – gdy jest taka potrzeba – również przy globalnych projektach. Bardzo ważna jest dla nas również proaktywność i dojrzałość w podejściu do pracy, bo dajemy naszym pracownikom dużą swobodę i autonomię działania. I to działa w dwie strony. Jako pracodawca, staramy się im stworzyć jak najlepsze środowisko pracy poprzez oferowanie choćby możliwości pracy zdalnej, elastycznego czasu pracy, a także całego szeregu benefitów pokrywanych w całości lub współfinansowanych przez pracodawcę.
Jak wyglądają pierwsze dni po rozpoczęciu pracy w Fiserv?
Proces onboardingu rozpoczyna się zaraz po podjęciu decyzji o zawiązaniu współpracy. Nowy pracownik otrzymuje od nas pełen plan wdrożenia wraz z informację o kolejnych krokach w procesie., Pierwszego dnia uczestniczy w szkoleniach na temat organizacji i poznaje współpracowników, co pomaga mu odnaleźć się w firmie. Stawiamy na duże wsparcie menedżerskie oraz HR-owe. Dlatego przez cały czas jesteśmy do dyspozycji – odpowiadamy na pytania, pomagamy we wdrożeniu się w obowiązki organizacyjne. Mamy także program Fiserv Friend, w ramach którego nowo zatrudnioną osobą przez pierwsze tygodnie opiekuje się doświadczony pracownik.
Czego oczekują dziś pracownicy od pracodawców?
Myślę, że przede wszystkim pracy w firmie z ludzką twarzą – a taką organizacją jest Fiserv. Pracownicy często przychodzą do nas z różnymi wyzwaniami związanymi z życiem prywatnym i zawodowym. Staramy się ich wspierać w rozwiązywaniu problemów oraz wychodzić naprzeciw ich potrzebom. Do każdej sprawy podchodzimy indywidualnie i szukamy najlepszych rozwiązań. To ważne zwłaszcza w czasach pandemii, gdy większość z nas pracuje w domu i trudniej jest oddzielić pracę od życia prywatnego. Jesteśmy zdania, że praca to nie wszystko. Systemowo udzielamy pomocy poprzez całodobową linię wsparcia psychologicznego, edukujemy również na ten temat menedżerów Działamy zespołowo, stawiamy na jasną komunikację i współpracę, wspieramy dobrostan psychiczny i fizyczny pracowników również poprzez wszelkiego rodzaju programy i inicjatywy. Organizujemy m.in. akcję „Aktywne Lato”, zachęcającą do aktywności fizycznej, Różowy Październik, czyli miesiąc świadomości raka piersi, czy projekt Women's Impact Network, który wspiera kobiety z naszej organizacji w rozwoju zawodowym i osobistym. Takie działania pozwalają nam również utrzymywać integrację zespołów, co jest bardzo ważnym czynnikiem sprawnego działania całej organizacji.
Czy do pracy w obszarze nowych technologii płatniczych w Fiserv potrzebne jest odpowiednie doświadczenie?
W dużej mierze szukamy specjalistów z doświadczeniem, ale nie tylko. Mamy również stanowiska juniorskie i regularne. Dla mniej doświadczonych pracowników organizujemy praktyki letnie i dwuletnie staże w tzw. Programie Analityków, który co roku startuje w całym obszarze EMEA. Dzięki temu praktykanci i stażyści mogą łatwo wymieniać się doświadczeniami z pracownikami z innych krajów oraz brać udział w międzynarodowych szkoleniach i spotkaniach z przedstawicielami biznesu. Pierwsza edycja Programu obejmowała wizytę w siedzibie firmy w Nowym Jorku. Co bardzo ważne, praktykanci i stażyści pracują przy projektach, wypracowują zatem realne wyniki i rozwiązania. Dzięki temu wielu z nich decyduje się na pozostanie z nami po odbytym stażu.
Co sprawia, że macie tak wielu pracowników z długim, nawet 20-letnim stażem w firmie?
Stawiamy na rozwój indywidualnych kompetencji i na gotowość do ciągłego uczenia się. Myślę, że jako firma dajemy pracownikom bardzo duże możliwości rozwoju i tylko od nich samych zależy, czy są proaktywni i chcą się uczyć. Dzięki temu każda ścieżka rozwoju w firmie stoi przed nimi otworem. Mamy sporo awansów wewnętrznych, a ponieważ znaczna część biznesu działa globalnie, projektując innowacyjne rozwiązania płatnicze na skalę światową, wielu pracowników z Polski rozwija się w strukturach międzynarodowych.
Na pokładzie mamy także wielu młodych stażem menedżerów, z którymi pracujemy indywidualnie – rozwijamy ich kompetencje menedżerskie, uczymy zarządzania, prowadzenia trudnych rozmów z pracownikami i wspierania zespołów. Myślimy perspektywicznie, co daje długofalowe efekty. Obecnie rozwijamy plan sukcesji talentów – przygotowujemy najlepszych pracowników do przejmowania w przyszłości ról liderskich w kluczowych obszarach.