Pod koniec drugiego kwartału 2021 r. z płatności BLIK-iem aktywnie korzystało blisko 8 mln użytkowników. To niemal 50 proc. więcej niż rok wcześniej. Okazuje się więc, że coraz więcej konsumentów wybiera właśnie ten sposób regulowania swoich zobowiązań. W artykule wyjaśnimy, na czym w praktyce polegają płatności BLIK-iem. Podpowiemy także, jak włączyć ich obsługę na terminalu płatniczym i dlaczego warto to zrobić.
Jak wynika z danych udostępnionych przez operatora systemu płatności mobilnych BLIK, od kwietnia do czerwca 2021 r. zrealizowano za jego pośrednictwem niemal 176 mln transakcji o łącznej wartości 24 mld zł. Liczba płatności BLIK-iem w tradycyjnych terminalach płatniczych wzrosła rok do roku aż o 133 proc., do poziomu 19,6 mln w drugim kwartale roku. Ich wartość w tym czasie przekroczyła miliard złotych, a średnia wartość transakcji wyniosła 54 zł. Czym konkretnie jest BLIK i jak włączyć płatności BLIK-iem na terminalu?
Czym są płatności BLIK-iem?
BLIK to nowoczesny system płatności bezgotówkowych. Umożliwia wygodne i bezpieczne płacenie w sklepach internetowych, stacjonarnych i punktach usługowych. Pozwala także na przesyłanie pieniędzy na numer telefonu, wpłaty we wpłatomatach i urządzeniach dualnych oraz wypłaty w bankomatach i niektórych terminalach płatniczych (BLIK cashback) bez konieczności używania karty płatniczej. Transakcje BLIK-iem odbywają się przy pomocy jednorazowych 6-cyfrowych kodów (wyjątkiem są czeki BLIK działające na 9-cyfrowych kodach), generowanych przez bankowe aplikacje mobilne oraz – od niedawna – także zbliżeniowo.
Płatność BLIK-iem na terminalach płatniczych jako opcja płatności za zakupy i usługi
Dzięki płatnościom BLIK-iem Twoi klienci zapłacą za zakupy i usługi wygodniej niż kiedykolwiek wcześniej. Nie tylko „tradycyjnie”, wpisując na terminalu płatniczym sześciocyfrowy kod z aplikacji, lecz także zbliżeniowo – przy pomocy smartfona (usługa dostępna w wybranych bankach). Biorąc pod uwagę rosnącą popularność BLIK-a, udostępnienie tej formy płatności klientom powinno być dziś nie wyborem, lecz absolutną koniecznością niosącą za sobą wymierne korzyści. Jakie?
6 najważniejszych korzyści płynących ze wdrożenia płatności BLIK-iem w Twojej firmie:
- Płatności bez portfela i karty. Dzięki płatności BLIK-iem Twoi klienci zapłacą za zakupy, nawet jeśli nie mają przy sobie portfela i karty płatniczej. Do realizacji transakcji potrzebny im będzie jedynie smartfon.
- Wygoda, szybkość, bezpieczeństwo transakcji. Płatności BLIK-iem umożliwiają realizację transakcji w zaledwie kilkadziesiąt sekund. Wygodnie i bezpiecznie.
- Możliwość zwiększenia obrotów i zysków. Udostępniając klientom płatności bezgotówkowe, w tym płatności BLIK-iem, zwiększysz obroty i zyski. Możliwość opłacenia rachunku bez posiadania gotówki jest dziś jednym z najważniejszych argumentów decydujących o wyborze dostawcy produktów i usług.
- Zbudowanie wizerunku nowoczesnego przedsiębiorcy. Wdrożenie wygodnych płatności bezgotówkowych pozwoli Ci stworzyć wizerunek nowoczesnego, podążającego za trendami przedsiębiorcy. A to jeden z najważniejszych elementów budowania lojalności klientów, także w długofalowej perspektywie.
- Zdobycie przewagi konkurencyjnej. Choć płatności bezgotówkowe są dziś bardzo popularne, nie w każdej branży są standardem. Twoi konkurenci nie oferują swoim klientom możliwości opłacenia rachunku BLIK-iem? Bądź pionierem. Taka postawa pomoże Ci zdeklasować rywali i przyciągnąć konsumentów, którzy preferują płatności bezgotówkowe.
- Możliwość pozyskania nowych klientów, którzy odwiedzą placówkę, aby skorzystać z usług dodatkowych, oferowanych przez terminal – np. cashback.
Jak włączyć BLIK na terminalu – praktyczna instrukcja krok po kroku
Czy w każdym terminalu można dokonywać płatności BLIK-iem? Nie. Jeśli chcesz, by Twoi klienci mogli to robić, musisz przekazać nam taką informację. W ten sposób w dokumencie znajdzie się stosowny zapis, a urządzenie będzie przygotowane do obsługi tego typu płatności. W efekcie będziesz mieć do dyspozycji tzw. terminal BLIK. Co ważne, odbędzie się to bez konieczności konfiguracji czy włączania dodatkowych kolejnych funkcji. Sprawa jest więc niezwykle prosta.
Jak obsługiwać płatności BLIK-iem?
Jeśli Twój klient chce wykonać płatność kodem BLIK w terminalu POS:
- Wpisz kwotę transakcji na terminalu i potwierdź zielonym przyciskiem.
- Naciśnij przycisk „BLIK” znajdujący się po prawej stronie pod wyświetlaczem.
- Poproś klienta, aby wpisał kod BLIK z aplikacji mobilnej banku i potwierdził go zielonym przyciskiem.
- Poczekaj, aż klient potwierdzi płatność na urządzeniu mobilnym.
- Po uzyskaniu zgody pojawi się kod autoryzacji.
Jeśli Twój klient chce wykonać płatność zbliżeniową BLIK-iem:
- Wpisz kwotę transakcji na terminalu i potwierdź zielonym przyciskiem.
- Poproś klienta, aby odblokował telefon i zbliżył do czytnika NFC terminala.
- Po uzyskaniu zgody pojawi się kod autoryzacji.
Wszystko wskazuje na to, że dzięki unikalnym zaletom popularność płatności BLIK-iem będzie rosła. Aby precyzyjnie odpowiedzieć na potrzeby świadomych konsumentów już dziś sięgnij po tzw. terminal płatniczy BLIK, a więc wyposażony w możliwość obsługi takiej formy płatności.