.
.
Chargeback jest procesem związanym ze zwrotem środków na konto klienta przy spornych transakcjach. Jak działa i kto może z niego skorzystać? W artykule wyjaśniamy, na czym polega procedura i jakie kroki trzeba podjąć, by odzyskać pieniądze z transakcji dokonanej kartą.
Spis treści:
Chargeback umożliwia klientom zainicjowanie zwrotu środków za transakcje zrealizowane przy użyciu karty płatniczej. Procedura ta jest stosowana w sytuacjach, gdy klient nie zgadza się z obciążeniem konta lub uważa, że doszło do oszustwa, błędu transakcyjnego albo towar czy usługa nie zostały dostarczone zgodnie z umową. Chargeback w przypadku oszustwa może pomóc odzyskać skradzione środki podczas nieuczciwych transakcji, dlatego jest narzędziem ochronnym dla konsumentów i umożliwia im odzyskanie pieniędzy w przypadku problematycznych zakupów.
Mechanizm chargeback jest stosowany przez banki lub instytucje finansowe jako forma zabezpieczenia interesów swoich klientów. W przypadku, gdy bezpośrednie próby uzyskania zwrotu od sprzedawcy zawodzą, chargeback staje się kolejnym krokiem, który może podjąć konsument, aby odzyskać pieniądze.
Pierwszym krokiem w procesie chargeback jest identyfikacja problemu przez konsumenta. Może to być nieautoryzowana transakcja, błędne obciążenie, brak dostawy zamówionego towaru lub usługi, bądź towar niezgodny z opisem. Konsument powinien starannie przeanalizować wyciągi bankowe, które dadzą niezbędne informacje dotyczące danej transakcji.
Następnie konieczny jest kontakt ze sprzedawcą, ponieważ w wielu przypadkach pozwoli to na szybsze rozwiązanie danego problemu, bez konieczności angażowania banku. Dopiero wtedy, gdy próba kontaktu nie przynosi skutku, klient powinien uruchomić procedurę chargeback w banku, który wydał mu kartę. Cały proces wymaga wypełnienia odpowiedniego formularza online lub bezpośrednio w placówce oraz dostarczenia szczegółowych informacji dotyczących spornego obciążenia. Warto też zachować dowody na to, że jako klient podjąłeś próbę rozwiązania problemu ze sprzedającym.
Następnie bank zajmie się weryfikacją zgłoszenia. Oprócz analizy dostarczonych dokumentów pracownik banku może też kontaktować się z obiema stronami sporu, by uzyskać dodatkowe informacje. Jeśli bank uzna roszczenie, klient otrzyma zwrot środków na konto. Jednak może je również odrzucić, a wtedy konieczne jest podjęcie dalszych kroków prawnych, które pomogą odzyskać środki.
Procedura chargeback wymaga odpowiedniej dokumentacji i dowodów, które mają kluczowe znaczenie dla jej pozytywnego rozpatrzenia.
Najważniejsze z nich to:
Ile trwa zwrot na kartę z terminala? Wiele zależy od tego, jak szybko od momentu zakupu klient zgłosi nieprawidłowość. W przypadku, gdy klient od razu poprosi o zwrot na kartę, terminal umożliwi taką operację, a środki mogą trafić na konto kupującego nawet tego samego dnia. Uruchomienie procedury chargeback może już wymagać kilku lub kilkunastu dni roboczych w zależności od sprawy i banku.
Dla sprzedawców chargeback może mieć istotne konsekwencje zarówno finansowe, jak i operacyjne. Najbardziej bezpośrednim skutkiem jest utrata przychodów z danej transakcji. Banki mają prawo naliczać też opłaty za przetworzenie chargebacku, które mogą różnić się w zależności od regulaminu danej placówki. Zapłata tych kosztów leży oczywiście po stronie sprzedawcy. Ponadto sprzedający z dużym wskaźnikiem chargebacków jest postrzegany jako ryzykowny partner dla banku lub operatora płatności.
Sprzedawca, przeciw któremu wystosowane są procedury chargeback, może narazić się też na większe koszty operacyjne. Obsługa sporów może wymagać zaangażowania dodatkowych zasobów przy weryfikacji dokumentacji oraz komunikacji z bankami i klientami.
Chargebacki mogą też negatywnie wpłynąć na reputację sklepu. Ich wysoki wskaźnik może świadczyć o problemach z jakością produktów i usług, co może zniechęcić potencjalnych klientów do zakupów. Negatywne opinie i recenzje szybko rozprzestrzeniają się w sieci, a to duże obciążenie dla firmy.
Znasz już odpowiedź na pytania: chargeback – co to, a także wiesz, w jaki sposób możesz wykorzystać ten proces, by poradzić sobie z problematycznymi transakcjami i otrzymać zwrot pieniędzy na kartę, ile trwa taka procedura i jakich dokumentów będziesz potrzebował. Jest to ważne narzędzie ochrony konsumentów, ale może mieć też konsekwencje dla sprzedawców. Dlatego ważne jest, by firmy podejmowały działania związane z minimalizacją ryzyka chergebacków, a klienci wybierali takie sklepy lub usługi, które cieszą się dobrą opinią.
Zapoznaj się z naszą ofertą, który akceptuje wszystkie najpopularniejsze kartowe oraz mobilne metody płatności.
Zostaw numer, oddzwonimy do Ciebie
w ciągu 15 minut w dni robocze w godz. 8-16.
Informujemy, że administratorem Państwa danych osobowych jest Fiserv Polska S.A. z siedzibą w Warszawie (00-807), ul. Al. Jerozolimskie 100. Państwa dane osobowe będą przetwarzane wyłącznie w celu niezbędnym do obsługi zapytania w ramach niniejszego formularza kontaktowego. Podanie danych wskazanych w formularzu jest dobrowolne, ale konieczne do realizacji czynności związanych z obsługą zapytania. Więcej informacji o tym w jaki sposób będą przetwarzane Państwa dane osobowe oraz przysługujących Państwu praw znajdą Państwo w naszej Polityce Prywatności
Potrzebujesz pomocy w znalezieniu najlepszego rozwiązania płatniczego dla swojej firmy?