O kliencie
Płatności w sektorze administracji publicznej jeszcze do niedawna odbywały się wyłącznie z udziałem gotówki. W 2017 r. jedynie 10% urzędów akceptowało płatności bezgotówkowe, podczas gdy w 2015 r. aż 70% respondentów badania ARC Rynek i Opinia deklarowało chęć regulowania kartą wszelkich opłat administracyjnych. Coraz większa społeczna akceptacja płatności bezgotówkowych, chęć zmniejszenia kosztów obsługi płatności i wykluczenia finansowego sprawiły, że w marcu 2017 r. Ministerstwo Rozwoju we współpracy z Krajową Izbą Rozliczeniową S.A. powołały Program upowszechniania płatności bezgotówkowych w jednostkach administracji publicznej (POS GOV).
Celem programu było wprowadzenie płatności bezgotówkowych do większości jednostek administracji publicznej. W programie mogły wziąć udział urzędy wojewódzkie i marszałkowskie, urzędy miast, gmin i starostw powiatowych oraz Policja.
Początki współpracy i największe wyzwania
W wyniku przetargu poprzedzonego pilotażem, w kwietniu 2017 r. firma Polcard została wybrana wyłącznym partnerem programu POS GOV. Tym samym staliśmy się dostawcą usługi płatności bezgotówkowych w terminalach POS w polskich urzędach. Wybór Polcard wynikał m.in. z przygotowanej przez nas unikalnej oferty rozwiązań dla organów administracji publicznej, odpowiadającej na potrzeby zgłaszane przez urzędników.
Opracowaliśmy również nowoczesne, dostosowane do grupy docelowej materiały informacyjne towarzyszące terminalom (m.in. intuicyjne instrukcje obsługi w formie filmów instruktażowych, przyspieszające i upraszczające proces wdrożenia urządzeń).
Zastosowane rozwiązania
Przed startem programu Polcard obsługiwała już ok. 150 podmiotów z sektora publicznego, w tym 62 urzędy miejskie (m.in. UM Warszawa). Dzięki temu znaliśmy najważniejsze wyzwania tego sektora i mogliśmy lepiej dopasować rozwiązania do potrzeb klienta. W ramach programu dostarczyliśmy terminale obsługujące płatności kartami Visa i Mastercard oraz w systemie BLIK. Uzupełnieniem programu była nasza oferta komercyjna dla urzędów.
Terminale z naszej oferty świetnie wpasowały się w wymagania instytucji publicznych, ponieważ umożliwiają m.in.:
- rozdzielenie opłat z terminala na różne rachunki (usługa multiservice),
- wpisanie identyfikatora transakcji,
- dopisanie do transakcji potrzebnych informacji identyfikujących płatnika (funkcja Lista opłat).
W czasie trwania programu eksperci Polcard wraz z przedstawicielami Ministerstwa Rozwoju i Krajowej Izby Rozliczeniowej brali aktywny udział w spotkaniach z przedstawicielami urzędów.
Podczas nich opowiadali m.in. o zasadach uczestnictwa i przystąpienia do programu. Edukowali również uczestników w zakresie obsługi i funkcjonalności terminali. Rezultatem tych spotkań były zgłoszenia kolejnych urzędów pragnących przystąpić do inicjatywy POS GOV.
W zaledwie 3 miesiące od startu do programu dołączyło blisko 600 urzędów. W ciągu kilkunastu miesięcy trwania POS GOV firma Polcard podpisała umowy z 1352 urzędami i dostarczyła im 1806 terminali POS. Program przewidywał maksymalnie trzy urządzenia na jednostkę administracji publicznej.
We wrześniu 2018 r., po zakończeniu programu POS GOV, administrację publiczną objęto Programem Polska Bezgotówkowa (Program Wsparcia Obrotu Bezgotówkowego). Tym samym możliwość ubiegania się o darmowe terminale płatnicze zyskały nowe kategorie instytucji publicznych, m.in. szpitale czy urzędy skarbowe.
Urzędy uczestniczące w POS GOV w ciągu kolejnych 6 miesięcy musiały podjąć decyzję o dalszym sposobie wykorzystania terminali oraz podpisać nowe umowy z dowolnym agentem rozliczeniowym.
Aż 97,6% urzędów objętych wcześniej Programem POS GOV zdecydowało się na kontynuację współpracy z Polcard. W ciągu sześciu miesięcy liczba zainstalowanych przez nas terminali płatniczych zwiększyła się z 1806 do 2994 urządzeń, czyli blisko dwukrotnie.
W ramach programu urzędy otrzymały bezpłatne terminale nawet na trzy lata (do 31 sierpnia 2021 r.). Dzisiaj już wiadomo, że program zostanie przedłużony do 2025 roku.
Rezultaty
Obecnie, w wyniku obu programów i działań Polcard 90% urzędów administracji samorządowej obsługuje płatności kartą.
Polcard jest najczęściej wybieranym przez sektor publiczny agentem rozliczeniowym. Aż 80% instytucji publicznych korzysta z naszych rozwiązań płatniczych.
Z danych zebranych przez podczas trwania programów wynika, że wykorzystanie terminali płatniczych w placówkach administracji publicznej zdecydowanie poprawiło efektywność pracy, skróciło kolejki i pozytywnie wpłynęło na satysfakcję klientów z obsługi w urzędach. Pozwoliło także na zmniejszenie kosztów obsługi płatności w tych instytucjach i na zyskanie większej kontroli nad przepływem środków.
Ty również możesz dołączyć do grona klientów Polcard
Poznaj naszą ofertę rozwiązań umożliwiających bezproblemowe płatności bezgotówkowe.
Zamów nowoczesny terminal płatniczy >